غرب و دنیایی از تناقضات در قبال سوریه/

از دیدار محرمانه جان مک کین با گروههای مسلح تا چراغ سبز برای کشتار بیشتر در سوریه

از دیدار محرمانه جان مک کین با گروههای مسلح تا چراغ سبز برای کشتار بیشتر در سوریه

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در لغو تحریم تسلیحاتی گروههای مخالف مسلح با وجود اختلافات گسترده میان اعضای این اتحادیه، صرفا در راستای بازگرداندن روحیه از دست رفتن این گروهها و همچنین چراغ سبزی به این گروهها برای کشتار بیشتر و البته کشاندن این بحران و ناامنی ها به کشورهای همسایه از جمله عراق و لبنان ارزیابی می شود که اخیرا شاهد خشونتها و ناآرامی های خونین بوده اند.

طی روزهای اخیر دو حادثه قابل توجه در ارتباط با سوریه رخ داد؛ یکی سفر مخفیانه و غیر قانونی جان مک کین سناتور آمریکایی به منطقه ای در شمال سوریه که تحت سلطه گروههای مسلح است و دیگر تصمیم غیر قابل توجیه و خطرناک اتحادیه اروپا در لغو تحریم تسلیحاتی این گروههاست.

سفر غیر قانونی جان مکین سناتور آمریکایی به منطقه ای از سوی که تحت سیطره گروههای مسلح قرار دارد، از عمق دخالت آمریکا در امور داخلی سوریه حکایت می کند و البته تناقض در سیاستهای کاخ سفید در قبال این کشور را نشان می دهد که از یک سو ادعا می کند به دنبال حل مسالمت آمیز بحران سوریه است و از سوی دیگر با اعزام یکی از سناتورهای جنگ طلب خود به منطقه و سفر غیر قانونی وی به داخل سوریه، حمایت صریح خود را از گروههای مسلح برهم زننده امنیت و ثبات سوریه مورد تاکید قرار می دهد.

نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وابسته به حزب جمهوریخواه و عضو فعلی کمیته نیروهای مسلح سنا در اقدامی که نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است به صورت غیر قانونی و البته مخفیانه وارد منطقه ای در شمال سوریه شد که تحت سلطه گروههای مسلح مورد حمایت محور سوری است. جان مک کین پس از ورود غیرقانونی به منطقه ای در شمال سوریه با سرکردگان گروههای تروریستی مسلح دیدار کرده است.

این اقدام که میزان دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی سوریه را نشان می دهد. خبرگزاری فرانسه به نقل از برایان راجرز مسئول ارتباط دفتر مک کین گفته است جان مک کین از خاک ترکیه وارد سوریه شده است و با برخی از سرکردگان گروههای مسلح دیدار کرده است. راجرز از بیان هر گونه جزئیاتی در خصوص دیدار و گفتگوهای جان مک کین با سرکردگان گروههای مسلح خودداری کرده است. جان مک کین به اینکه یکی از مطرح ترین حامیان گروههای تروریستی مسلح در سوریه است، شهرت دارد، وی بارها خواهان ارسال سلاح و تجهیزات پیشرفته برای گروههای تروریستی مسلح در سوریه شده است، وی پیشتر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع با هدف حمایت بیشتر از گروههای مسلح شده بود.

اعلام سفر جان مک کین به منطقه ای در شمال سوریه در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روسی اش در پاریس برای بررسی کنفرانسی که قرار است برای حل بحران سوریه برگزار شود، دیدار و گفتگو کرده است.


از سوی دیگر برخی رسانه های آمریکایی از دیدار مک کین با سلیم ادریس رئیس ستاد مشترک گروه به اصطلاح ارتش آزاد سوریه و دیگر شخصیتهای مخالف دولت بشار اسد در جریان سفر غیر قانونی و چند ساعته اش به منطقه ای در شمال سوریه خبر داده اند که طی آن مخالفان سوری از آمریکا خواسته اند سلاحهای سنگین در اختیارشان قرار دهد تا همچنان بتوانند به جنگ افروزی در سوریه ادامه دهند، آنها همچنین ایجاد منطقه پرواز ممنوع و حملات هوایی آمریکا و متحدانش به مواضع ارتش سوریه را خواستار شده اند. سرکرده ارتش آزاد سوریه با بسیار مهم خواندن سفر سناتور تندرو آمریکایی با توجه به ناکامی های مستمر گروههای مسلح در برابر ارتش سوریه به ویژه در منطقه راهبردی القصیر اعلام کرده است گروههای مخالف به کمک آمریکایی ها برای تغییر شرایط به نفع خود در صحنه درگیریها نیاز دارند، چرا که هم اکنون در تنگنای بسیار شدیدی به سر می برند.

انگلیس و فرانسه اعلام کردند به هیچ موعد زمانی برای مسلح کردن مخالفان سوری پایبند نیستند و آمریکا هم از این گرایش آنها حمایت کرده است.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس گفته است کشورش به هیچ موعد زمانی در تصمیم برای مسلح کردن مخالفان سوری یا عدم تسلیح آنها پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم تسلیحاتی آنها پایبند نخواهد بود.

تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم تسلیحاتی مخالفان سوری، دروغ بودن ادعاهای غربی ها و مانع تراشی آنها در برابر تلاشهای بین المللی برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه را آشکار کرد و پرده از نفاق سیاسی برداشت که فرانسه و انگلیس همواره ادعا می کنند در راستای منافع ملت سوریه گام بر می دارند.

باید از انگلیس و فرانسه سردمداران حمایت از تروریستهای مسلح در سوریه در کنار آمریکا پرسید ادعای حمایت از مردم سوریه چگونه با حمایت تسلیحاتی از برهم زنندگان امنیت و آرامش این مردم همخوانی دارد؟

آیا منظور آنها از مردم سوریه در حقیقت همان گروههای مسلحی است که از ملیتها و کشورهای مختلف به بهانه های واهی که خطرناک تر از همه ادعای دروغین جهاد در سوریه و شهادت است، همچنان به کشتار و خشونت در سوریه دست می زنند و خواب و آرامش را بر چشمان مردم این کشور حرام کرده اند.

یکی از شخصیتهای دینی سعودی به صراحت تاکید کرده است جهاد در یک کشور اسلامی هرگز معنایی ندارد و سوریه هم کشور مسلمان است و اینکه گروههای مسلح با استفاده ابزاری از دین اسلام و انتخاب شعارها و اسامی فریبکارانه برای خود مدعی جهاد در راه خدا و رفتن به بهشت آن هم با کشتن مردم و نیروهای ارتش می شوند، در حقیقت سرپوشی بر اهداف واقعی تشکیل این گروههاست که در پس آنها، بی شک قدرتهای استکباری و سلطه گر و مزدوران منطقه ای آنها قرار دارند. با گذشت بیش از دو سال از بحران سوریه، حتی مقامات عربستان هم از فتاوای تکفیری و به اصطلاح جهادی برخی علمای وهابی و تاثیرات خطرناک آن بر جوانان سعودی به وحشت افتاده اند و مخالفان این وهابیون هم رفتن به سوریه به بهانه جهاد را منع کرده اند.

از سوی دیگر فیلیپ لالیو وزیر امور خارجه فرانسه توجیه مضحکی برای ارسال سلاح به گروههای مسلح در سوریه ارائه کرده است. وی مدعی شده است ما حق خود! در ارسال سلاح برای مخالفان سوری را محفوظ می دانیم.

با این حال وزیر امور خارجه فرانسه به صراحت گفته است که کشورش به مهلت اول آگوست که اروپایی ها برای ارسال احتمالی سلاح تعیین کرده اند، پایبند نخواهد بود، زیرا از نظر قانونی الزام آور نیست.

اگر چه اختلاف و دودستگی در میان اروپایی درباره ارسال سلاح برای تروریستهای مسلح در سوریه همچنان ادامه دارد و انگلیس و فرانسه با وجود فشارهای گسترده خود نتوانسته اند همه کشورهای اروپایی را با سیاستهای ماجراجویانه و خطرناک خود در قبال سوریه همراه کنند، اما با این حال غربی ها دروغ بودن ادعاهای خود مبنی بر حمایت از دموکراسی و آزادی را با حمایت از گروههای برهم زننده امنیت و ثبات در سوریه و کارشکنی در برابر حل مسالمت آمیز بحران سوریه که اکثریت جامعه جهانی به آن اعتقاد دارد، نشان داده اند.

از سوی دیگر، تکاپوی انگلیس و فرانسه به همراه آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی گروههای مسلح در سوریه را نمی توان از تحولات پرشتاب صحنه میدانی سوریه جدا دانست به ویژه در شهر راهبردی القصیر که رسانه های غربی اذعان کرده اند ارتش سوریه بر اکثر مناطق این شهر مسلط شده و گروههای مسلح هم در وضع دشوار و بغرنجی به سر می برند تا جایی که سلیم ادریس سرکرده گروه به اصطلاح ارتش آزاد سوریه در دیدار مخفیانه اخیر جان مک کین سناتور جنگ طلب آمریکایی بر شرایط نامساعد و پیچیده گروههای مسلح در شهر القصیر اذعان کرده و خواستار کمک فوری کشورهای غربی شده است.
 

این تصمیم خطرناک و ماجراجویانه برخی کشورهای غربی به ویژه انگلیس و فرانسه برای لغو تحریم تسلیحاتی مخالفان سوری با واکنشهای منفی گسترده ای در سطح بین المللی روبرو شده است از جمله اینکه وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است تصمیم اتحادیه اروپا غیر قانونی و مغایر با توافقنامه بین المللی مخصوص تجارت سلاح است.

به گفته مقامات روس، این تصمیم به آماده سازی برای برگزاری کنفرانس ژنو دو کمک نمی کند و بر عکس ممکن است نزاع در سوریه را به سمت درگیریهای مسلحانه بیشتر سوق دهد.

از سوی دیگر، وزیر  امور خارجه فرانسه مدعی شده است که تصمیم به لغو تحریم تسلیحاتی مخالفان سوری، تصمیم جنگی نیست و از راه حل سیاسی حمایت می کند، هدف ما، کنفرانس ژنو است.

خنده دار تر آنکه وزیر امور خارجه انگلیس در توجیه این تصمیم خطرناک ادعا کرده است که هدف ما ارسال پیام روشن برای دولت سوریه است که با جدیت در گفتگوها برای حل بحران شرکت کند. این ادعا یعنی اینکه ما تحریم تسلیحاتی گروههای مسلح در سوریه را لغو می کنیم تا دولت سوریه وادار شود در گفتگوها شرکت کند، نشان می دهد که غربی ها، هیچ ارزشی برای افکارعمومی جهان قائل نیستند و آنها را با این ادعای مضحک به تمسخر می گیرند، چرا که افزایش ارسال سلاح برای گروههای مسلح معنایش تشویق و تحریک این گروهها به خشونت بیشتر است و بر خلاف ادعای غربی ها، نه تنها کمکی به حل بحران سوریه نخواهد کرد، بلکه سبب تشدید خشونتها و درگیریها در این کشور خواهد شد.

در این بین برخی کشورهای اروپایی که به صراحت نشان داده اند با سیاستهای ماجراجویانه و خطرناک برخی کشورها مانند انگلیس و فرانسه در قبال سوریه موافق نیستند، تاکید کرده اند هرگز سلاح به سوریه برای گروههای مخالف ارسال نخواهند کرد. دیدیه ریندرز وزیر امور خارجه بلژیک با ابراز تاسف از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا که تحت فشارهای پاریس و لندن گرفته شده است، تاکید کرده است کشورش هرگز برای مخالفان سوری، سلاح ارسال نخواهد کرد.
 

تاکید وزیر امور خارجه بلژیک بر اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که این سلاحها به دست تندروها و کسانی که خود را مجاهد می خوانند(جبهه تروریستی النصره) نیفتد نشان می دهد که به جز انگلیس و فرانسه و معدود کشورهای دیگر، بیشتر کشورهای جهان به ویژه در اروپا از پیامدهای خطرناک حمایت تسلیحاتی از گروههای مسلح در سوریه نگران هستند.

نکته دیگر برگزاری کنفرانس دوستان واقعی ملت سوریه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از امروز چهارشنبه با شرکت شماری از کشورهای جهان است، ایران بارها از همان ابتدای بحران سوریه بر ضرورت حل آن با شرکت همه گروههای سیاسی سوری بدون دخالت قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای و همچنین لزوم قطع حمایتهای تسلیحاتی غربی ها و همپیمانان غربی و ترک آنها از گروههای برهم زننده امنیت و ثبات سوریه تاکید کرده و تنها راه حل بحران سوریه را راهکار سیاسی و مسالمت آمیز و  احترام گذاشتن مدعیان دموکراسی و آزادی به نظر و اراده ملت سوریه دانسته و از غربی ها و متحدانشان خواسته است برای مردم سوریه تعیین تکلیف نکنند.
 

هر چند کشورهایی مانند فرانسه و  انگلیس و آمریکا با وجود تاکید مستمر چین و روسیه بر ضرورت مشارکت ایران در نشست ژنو دو به مخالفت می پردازند، با این حال برگزاری کنفرانس دوستان واقعی سوریه در تهران و همچنین اذعان قدرتهایی مانند چین و روسیه به نقش تاثیرگذار ایران در حل بحران سوریه و نیز سنگین شدن کفه ترازوی تحولات میدانی در سوریه به نفع دولت و ارتش و ملت سوریه و قرار گرفتن گروههای مسلح در تنگنای بیشتر به سبب موفقیتهای گسترده ارتش در پاکسازی بخش اعظم شهر راهبردی القصیر و درخواست کمک این گروهها از حامیانشان، بیش از همه تنهاتر شدن بیش از پیش حامیان گروههای برهم زننده امنیت و ثبات در سوریه را نشان می دهد و تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در لغو تحریم تسلیحاتی گروههای تروریستی صرفا در راستای بازگرداندن روحیه از دست رفتن این گروهها و همچنین چراغ سبزی به این گروهها برای کشتار بیشتر است و البته کشاندن این بحران و ناامنی ها به کشورهای همسایه از جمله عراق و لبنان است که اخیرا شاهد خشونتها و ناآرامی های خونین بوده اند.

گزارش : رضا مهری

کد خبر 2064607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha